preloader

در حال بارگیری ...

دریچه خطی اسلوت قوس دار

خانه / دریچه خطی اسلوت قوس دار

دریچه خطی اسلوت قوس دار

دریچه های اسلوت

توضیحات دریچه خطی اسلوت قوس دار

linear slot air diffusers with extrados


 


 


 


جریان هوای دریچه خطی اسلوت به شکل متعادل و نامحسوس به محیط انجام می شود. در واقع خروج هوا به شکل مستقیم به پلنیوم باکسی که پشت آن بکار رفته بستگی دارد. بدلیل اینکه هوا در درون حجم پلنیوم باکس به شکل یکدست و همگن پخش می شود، بنابراین خروج هوا از دریچه هم یکدست و مطبوع خواهد بود.محل نصب این دریچه بر روی سقف یا پیشانی دیوار می باشد. به دلیل شکل و ظاهر دکوراتیو و قابلیت اجرا بصورت شکل های مختلف هندسی هماهنگ با محیط، این دریچه مورد استقبال زیاد از سوی مهندسین معمار قرارگرفته است.


 


 


 


دریچه خطی اسلوت در مدل های قوسی امکان وجود پره های قابل تنظیم وجود ندارد . دریچه های خطی اسلوت جزء دریچه های هوای رفت مورد استفاده قرار می گیرند.


 


 


جهت اتصال بهتر دریچه و همچنین توزیع هوای یکنواخت از تمامی سطح دریچه خطی اسلوت می بایست از پلنیوم باکس استاندارد مطابق دریچه استفاده شود. این مدل دریچه در انواع مختلف رنگ های پودری الکترو استاتیک تولید می گردد.
دریچه های اسلوت عموما بین یک تا هشت اسلوت سفارش گذاری و تولید می گردد و در صورت نیاز با تعداد بالاتر اسلوت نیز قابل تولید می باشد.


دریچه اسلوت که به آن دریچه اسلات نیز گفته می‌شود، دریچه‌ای است که در انواع سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریچه اسلوت برای مکش هوای داخلی و دمش هوای خارجی به محیط مورد نظر به کار برده می‌شود. انواع مختلف دریچه‌های اسلوت در بازار وجود دارند که افراد می‌توانند با توجه به سلیقه خود هر یک از آنها را انتخاب کنند. برای آشنایی بیشتر با این نوع دریچه‌ها در ادامه این مقاله از تهویه دهش با ما همراه باشید.


دریچه اسلوت چیست؟


امروزه سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم سرمایشی و گرمایشی به یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در هر خانه یا محل کاری تبدیل شده اند. با توجه به اینکه امروزه تمام اتاق‌های یک ساختمان نیاز به یک سیستم سرمایشی و گرمایشی دارند، هر یک از اتاق‌ها باید دریچه‌هایی داشته باشند تا هوای خنک یا گرم به محیط مورد نظر برسد.


دریچه‌های اسلوت برای انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایشی و سیستم‌های گرمایشی به کار برده می‌شوند. این نوع دریچه‌ها قابلیت دمش و مکش هوا را دارند. دریچه اسلوت به‌صورت خطی در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مکش هوای داخلی ساختمان باعث تصفیه هوا می‌شود. علاوه بر تصفیه هوا دریچه های اسلوت هوای خنک و مطبوعی را به داخل ساختمان تزریق می‌کنند.


 


عملکرد دریچه های اسلوت


دریچه اسلوت به صورت خطی در سقف کاذب یا دیوارهای مختلف یک ساختمان نصب می‌شود. این نوع دریچه‌ها با مکش هوای داخلی اتاق و محیط مورد نظر باعث پاکیزه شدن و تهویه هوای درونی اتاق می‌شوند. پس از مکش هوای داخلی، هوای مکیده شده در داخل باکس تهویه هوا، با هوای خنک ورودی از لوله خرطومی، مخلوط شده و دوباره به هوای داخل اتاق دمیده می‌شود.


یکی از مزایایی که دریچه‌های اسلوت دارند، این است که هر دو عمل مکش و دمش را با قدرت بسیار بالایی انجام می‌دهند. این دریچه‌ها در قسمتی از دیوار داخلی ساختمان یا سقف نصب می‌شوند و هوای خنک یا حتی هوای گرم را به محیط داخلی ساختمان می‌دمند.


در واقع، دریچه اسلوت با کمک دمپرهایی که دارد، هوای گرم و خفه مکان داخلی را می‌مکد. پس از مکش هوای گرم داخل، توسط دریچه، این هوا به داخل پلنیوم باکس که در قسمت پشتی دریچه قرار دارد، وارد می‌شود. پس از وارد شدن هوای گرم و نامناسب به داخل پلنیوم باکس، این هوا در داخل باکس با هوای وارده از لوله‌های خرطومی مخلوط می‌شود. پس از آن نیز هوای تصفیه شده و خنک توسط شیارهای دریچه اسلوت به آرامی و به صورت لایه‌ای به محیط بیرون تزریق می‌شود.


  


انواع دریچه های اسلوت


دریچه اسلوت دریچه‌ای فلزی، باریک و بلند است که در بخشی از دیوار یا سقف ساختمان نصب می‌شود. این دریچه یک محفظه فلزی دارد که شامل مجموعه‌ای از لوورها و گریل‌ها است. انواع مختلفی از دریچه‌های اسلوت وجود دارند که می‌توان آنها را در محل‌های مختلفی نصب کرد. نصاب دریچه‌های اسلوت باید متناسب با متراژ ساختمان و نمای ظاهری آن دریچه اسلوت را در مکانی مناسب نصب کند. اغلب نصاب‌ها دیفیوزر خطی را در قسمتی از سقف یا دیوار نصب می‌کنند که با هر سطح دیوار یکسان باشد و هم سطح با سایر دیوارهای سقف قرار گیرد.


همان‌طور که گفته شد، طراحی دریچه هوا باید به‌گونه‌ای باشد که عمل مکش و دمش را به خوبی انجام دهد. دمپرهای هوایی که در این نوع از دریچه‌ها وجود دارند، هوای داخلی محیط را به داخل می‌مکند. در قسمت پشتی اغلب دریچه‌های اسلوت، پلنیوم باکسی قرار دارد. پلنیوم باکس‌ها جعبه‌هایی هستند که با اختلاط هوا، هوای خنک را به آرامی و به صورت لایه‌ای به هوای بیرون می‌دهند. در واقع، دریچه های اسلوت جزئی از سیستم سرمایشی هستند. پلنیوم باکس و دریچه اسلوت به عنوان قطعات اصلی و مهم سیستم‌های سرمایشی عمل می‌کنند.


قیمت دریچه اسلوت


یکی از مهم‌ترین عوامل در خرید دریچه اسلوت، قیمت آن است. در ابتدا باید بگوییم که نصب این نوع از دریچه‌ها قیمت مشخصی ندارد. نوع دریچه، اندازه و ابعاد مورد نظر، نوع پلنیوم باکس قرار گرفته شده در پشت دریچه و مصالح و قطعات مورد استفاده در نصب، همه و همه در تعیین قیمت دریچه اسلوت تأثیرگذار هستند.


برخی از افراد بر اساس تصورات غلط به سراغ فروشگاه‌ها و مجموعه‌هایی می‌روند که قیمت تمام شده پایینی را برای نصب دریچه اسلوت پیشنهاد می‌دهند. در حالی که هنگام نصب این نوع دریچه، اقدامات زیادی روی دیوارها و سقف ساختمان‌ها انجام می‌گیرد و به همین دلیل نیز نصب دریچه اسلوت باید به یک مجموعه کاردان و متخصص واگذار شود.


دریچه اسلوت می‌تواند از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم باشد. در حالت کلی دریچه های اسلوت باید فلزی باشند تا بتوانند سرما یا گرما را به خوبی به هوای داخل محیط انتقال دهند. قیمت دریچه اسلوت بسته به اینکه جنس آن گالوانیزه یا آلومینیوم باشد نیز متفاوت خواهد بود.  


البته لازم به ذکر است که در ساخت برخی از دریچه‌های اسلوت از ورق‌های چوبی برای ظاهر دریچه استفاده می‌شود. استفاده از این روکش‌های چوبی باعث زیبایی و جذابیت بیشتر این دریچه‌ها می‌شود.


دریچه اسلوت باز


دریچه اسلوت باز دریچه‌ای است که در سقف کاذب یا دیوار خانه قرار گرفته و هوای تازه و خنکی را به محیط داخلی خانه یا ساختمان می‌دمد. دریچه‌های اسلوت در انواع مختلف دوشیاره، سه شیاره یا حتی ده شیاره نیز موجود هستند. دریچه‌هایی که در بین آنها یک خط وجود دارد و به اصطلاح یک خط دریچه‌ها را از هم جدا می‌کند، دریچه‌های دوشیاره نامیده می‌شوند. دریچه‌هایی که میان پره‌های آنها دو شیار وجود داشته باشد و کل دریچه به وسیله این دو شیار به سه قسمت تقسیم شود نیز دریچه اسلوت سه شیاره گفته می‌شود.


با توجه به اینکه دریچه اسلوت می‌تواند در اماکن و محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند شیارهای بی شماری نیز داشته باشد. دریچه‌های اسلوت می‌توانند تا حداکثر ده شیار داشته باشند و به عبارتی توسط نه خط از هم جدا شوند.


دریچه اسلوت باز به دریچه‌ای گفته می‌شود که از دو طرف همواره باز بوده و برای دمش یا مکش هوا شیارهای همواره بازی دارد.


دریچه اسلوت پیش ساخته


دریچه اسلوت از ورقه‌های گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شود. به همین دلیل نیز می‌توان با توجه به متراژ، نوع و طرح دلخواه مشتری و کاربر هریک از دریچه‌ها را طراحی، تولید و استفاده کرد. در این میان، دریچه‌های اسلوت پیش ساخته‌ای در بازار موجود هستند که می‌توان از این دریچه‌ها استفاده کرد. دریچه های اسلوت پیش ساخته به صورت پیش فرض برای خانه‌ها و اتاق‌هایی با متراژ عادی طراحی و تولید می‌شوند. این دریچه‌ها عملاً دو یا سه شیاره هستند و برای استفاده در اغلب مکان‌ها و ساختمان‌ها مناسب هستند.


دریچه اسلوت پیش ساخته یکی از پرفروش‌ترین نوع دریچه‌های اسلوت است که در بازار وجود دارد. اغلب فروشگاه‌ها و سایت‌های ارائه دهنده خدمات سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع، اغلب از این دریچه‌های پیش ساخته برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.


خرید دریچه اسلوت


امروزه اغلب ساختمان‌ها و اماکن توسط اتاق‌هایی بخش بندی می‌شوند. برای تهویه و سرمایش هر یک از این اتاق‌ها نیز سیستم سرمایشی مخصوصی مورد نیاز است. استفاده از سیستم‌ها و پنل‌های کولر گازی در هریک از اتاق‌ها چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل نیز بهتر است از سیستم‌های تهویه مرکزی و دریچه‌های اسلوت استفاده شود. دریچه اسلوت با مکش هوای خفه و گرم محیط باعث می‌شود تا هوای داخل محیط سربسته تهویه و تصفیه شود. علاوه بر مکش، این نوع دریچه با دمش هوای خنک و تمیز توانسته یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین سیستم‌های سرمایشی باشد.


افرادی که قصد خرید دریچه اسلوت را دارند، باید به نکات مهمی توجه کنند. در واقع، هنگام خرید دریچه اسلوت باید به نکاتی مانند نوع دریچه‌ها، اندازه و ابعاد و برند پلنیوم باکس مورد استفاده، توجه شود.


امروزه فروشگاه‌های بسیار زیادی در زمینه سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع خدمات قابل قبولی ارائه می‌دهند. اما علاوه بر فروشگاه‌های عرضه کننده انواع سیستم‌های سرمایشی، سایت‌هایی در اینترنت نیز وجود دارند که انواع خدمات مربوط به سیستم‌های سرمایشی را ارائه می‌دهند.


مجموعه تهویه دهش یکی از معتبرترین و باتجربه‌ترین سایت‌هایی است که انواع خدمات مرتبط با سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. افرادی که قصد نصب و راه‌اندازی دریچه اسلوت را دارند، می‌توانند به مجموعه تهویه دهش مراجعه کنند.   


مزایا و معایب دریچه‌های اسلوت


با توجه به تمام مواردی که گفته شد؛ می‌توان دریافت که استفاده از دریچه اسلوت یکی از بهترین گزینه‌ها برای سیستم‌های سرمایشی است. همان‌طور که گفته شد، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مزایایی که این نوع از دریچه دارد، بی سرو صدا بودن این دریچه‌هاست. قابلیت دمش و مکش هوا از طریق دریچه اسلات بسیار بالاست و همین قدرت بالای دمش و مکش باعث شده تا این سیستم‌ها طرف‌داران بسیار زیادی داشته باشند. تنوع در طراحی و نصب این دریچه‌ها نیز از دیگر مزایای این نوع سیستم سرمایشی است.


استفاده از دریچه اسلوت مستلزم استفاده از داکت بندی‌هایی است که این داکت‌ها برای دمش هوا در پلنیوم باکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیاز به داکت‌های مختلف و محل مناسب نصب پلنیوم باکس یکی از معدود معایب استفاده از دریچه اسلات است.


لازم به ذکر است که از دریچه اسلوت می‌توان در اغلب مکان‌های عمومی مانند کتابخانه‌ها، بانک‌ها، سالن‌های زیبایی، سالن‌های ورزشی، ادارات و تالارها استفاده کرد. علاوه بر تمام کاربردهایی که این نوع از دریچه دارد، می‌توان از این دریچه در منازل مسکونی نیز استفاده کرد و زیبایی و طراحی خاصی را در خانه پیاده کرد.


دریچه اسلوت نیز مانند سایر سیستم‌های سرمایشی باید سرویس شوند. با توجه به اینکه این نوع دریچه‌ها در قسمت سقف کاذب و دیوارها قرار می‌گیرند، در صورت خرابی و وجود مشکل ممکن است مشکلات قابل مشاهده نباشد. به همین دلیل نیز سرویس چند ماه یک بار این دریچه‌ها الزامی بوده و باید انجام شود. انجام ندادن سرویس در مورد این نوع از دریچه‌ها باعث کاهش راندمان و عملکرد سیستم سرمایشی ساختمان می‌شود.  


 

ویدیو دریچه خطی اسلوت قوس دار

محصولات مشابه