preloader

در حال بارگیری ...

دمپر چیست ؟

خانه / دمپر چیست ؟
دمپر چیست ؟

دمپر چیست ؟

دمپر وسیله ایست که جریان هوا را از داخل داکت دودکش ، هواساز ویا دیگر تجهیزات مرتبط با هوا تنظیم و یا متوقف می کند. باز و بسته کردن و همچنین کنترل میزان جریان هوا توسط دمپر امکان پذیر می باشد. و با استفاده از تیغه های دمپر امکان تغیر جهت هوا میسر می شود.


تیغه دمپرها میتواند به صورت ثابت و همچنین متحرک اتوماتیک و یا دستی باشد. این وسیله در بخشی از مسیر ورودی و یا خروجی کانال های هوا نصب خواهند شد.


بسته به نوع فضا و نوع کاربرد دمپرهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه به بررسی انواع دمپر پرداخته ایم.


دمپر ضد حریق

این نوع دمپر ها جزو تجهیزات کنترل آتش هستند و برای اطفای حریق از آن استفاده میشود. در واقع دمپر ضد حریق از ورود دود به بخش های دیگر جلوگیری خواهد کرد. در این نوع دمپر پره ها از طریق فیوز کنترل می شوند و از آلیاژ خاصی ساخته شده اند.


این نوع دمپرها در کارخانجات پالایشگاه ها و هر محلی که امکان اتش سوزی وجود دارد استفاده می شود. پره های به کار رفته در دمپرهای ضد انفجار از جنس ضدخوردگی و مناسب برای محیط های صنعتی می باشد.


دمپر های آتش همچنین میتوانند پس از دریافت یک سیگنال الکتریکی از یک سیستم اعلام حریق با استفاده از سنسورهای دود بسته شوند و مانع سرایت اتش و دود به مکان های مجاور شوند. در شرایط عادی این دمپرها با استفاده از میله های ذوب شونده باز می مانند. زمانی که این میله ها درمعرض حرارت قرار بگیرند میشکنند و دمپر تحت تاثیر یک فنر بسته می شود.


دمپر دستی

دمپر دستی توسط دسته ای که در بیرون کانال قرار دارد میچرخند و برای موازنه هوا و انجام تنظیمات مورد استفاده قرار می گیرند. تیغه های این دمپر به صورت موازی ساخته شده اند که با گرفتن دسته به صورت همزمان و هماهنگ در حالت باز یا بسته و نیمه باز قرار میگیرند و میزان هوای عبوری از مجرای هوا را تنظیم می کند. این نوع دمپر را هم می توان از ورق گالوانیزه و هم به صورت الومینیومی تولید نمود.


دمپربادی ( بالانس دمپر )

این نوع دمپرها به منظور انتقال جریان هوا ازفضای خارج به داخل خانه و یا اماکن دیگر به کار می روند. بالانس دمپر در پشت فن و در نمای بیرونی محیط قرار میگیرند  و همزمان با عملکرد فن باز و بست


تیغه های به کار رفته شده در دمپر با روشن شدن فن همزمان شروع به باز شدن میکنند و با خاموش شدن فن بسته میشوند و راه ارتباط بیرون به داخل مسدود می شود و از نفوذ گرد و غبار و الودگی به محیط جلوگیری می شود و همچنین مانع ورود حشرات و پرندگان و یا حیوانات به داخل میشوند


دمپر اتوماتیک

این سبک از دمپرها انتقال جریانه هوا به وسیله موتورهایی صورت میگیرد که با الکتریسته کار میکنند این دمپرها عموما در پشت فن هواکش ها قرار میگیرند.


تیغه های دمپر اتوماتیک همزمان باکارکرد فن شروع به باز شدن میکنند و با خاموش شدن فن بسته می شوند و باعث میشود تا از افت انرژی محیط جلوگیری شود و از ورود حشرات حیوانات و پرندگان نیز جلوگیری شود. دمپر اتوماتیک توسط موتور و به روش مکانیکی باز و بسته میشوند


دمپر پروانه

از دمپر گرد پروانه ای در پشت دریچه های گرد استفاده می شود.  علت نامگذاری این دمپر حالت باله های پروانه ای شکل آن در زمان باز بودن دمپر است. این دمپرها مقدار هوا را در  کانال های رفت و برگشت تنظیم میکنند. با توجه به نحوه باز شدن پره های این نوع دمپر توزیع هوا تقریبا متقارن باقی می ماند.


دمپر مابین کانال

این سبک از دمپرها به صورت کنترلی نیز قابل تنظیم خواهد بود. از دمپر مابین کانال به منظور کنترل جریان هوای عبوری استفاده خواهد شد. این پره ها بوسیله اهرم های خاص بهم متصل و با دو نوع دستگیره دستی و موتور الکتریکی به گردش در می آیند .


دمپر های کانالی عموما با برق کار میکنند و در سیستم تهویه مطبوع خانگی مورد استفاده قرار میگیرند. از مزایای این دمپرها میتوان به هزینه کم و مصرف برق کمتر نیز اشاره کرد.