preloader

در حال بارگیری ...

سیستم داکت اسپلیت

خانه / سیستم داکت اسپلیت
سیستم داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت یکی از پرطرف‌دارترین و رایج‌ترین سیستم‌های سرمایشی است. این نوع از سیستم‌های سرمایشی برای محیط‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. داکت اسپلیت‌ها علاوه بر مصارف سرمایشی برای گرم کردن محیط نیز به کار برده می‌شوند. برای آشنایی با این نوع از سیستم‌های سرمایشی در ادامه این مقاله از تهویه دهش با ما همراه باشید.

 

سیستم داکت اسپلیت چیست؟

سیستم داکت اسپلیت عملکردی مشابه کولر گازی و اسپلیت دارد. در این نوع از سیستم‌ها برای سرمایش محیطی از گاز مبرد استفاده می‌شود. گازهای مبرد برای خنک سازی محیط مورد نظر در داکت اسپلیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، داکت اسپلیت نوعی سیستم تهویه مطبوع است که عملکردی مشابه با عملکرد کولر گازی دارد. سیستم‌های داکت اسپلیت از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که هر یک از اجزا، در عملکرد اسپلیت‌ها تأثیر داشته و خرابی هر یک از آنها باعث ایجاد خلل در عملکرد داکت اسپلیت خواهد شد.

 

اجزای اصلی داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت از دو جزء بسیار مهم و اصلی به نام کندانسور و هواساز تشکیل شده است. کندانسور و هواساز در ارتباط با یکدیگر عمل کرده و در نهایت هوای خنکی را به محیط بیرون می‌دهند. کندانسور داکت اسپلیت در موارد سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع هنگامی که از سیستم داکت اسپلیت برای سرمایش محیطی استفاده شود، آن موقع است که از کندانسور استفاده می‌شود. کندانسور در قسمت خارجی ساختمان قرار می‌گیرد و به وسیله یک لوله مسی به هواساز داکت اسپلیت متصل می‌شود. کندانسور اسپلیت‌ها نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرند. همچنین کندانسور داکت اسپلیت‌ها نیز مانند کندانسور کولرهای گازی نباید روی زمین قرار گیرند. در صورتی که کندانسور اسپلیت‌ها روی زمین یا در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داده شوند، عملکرد اسپلیت‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

هواساز از دیگر اجزای سیستم داکت اسپلیت است که در قسمت سقف کاذب قرار می‌گیرد. در واقع، هواساز جز اصلی دمنده هوای خنک به محیط مورد نظر است. همان‌طور که گفته شد، هواساز سیستم داکت اسپلیت توسط یک لوله فلزی به کندانسور متصل است. هواسازها سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و به همین دلیل نیز توصیه می‌شود در راهرو یا قسمت‌هایی از آپارتمان قرار گیرند که نیاز به آرامش زیادی در این قسمت‌ها نیست.

 

انواع سیستم داکت اسپلیت

سیستم‌های داکت اسپلیت با توجه به نوع موتور مورد استفاده در آنها به دو نوع مهم و اصلی تقسیم می‌شوند. سیستم داکت اسپلیت موتور ثابت و سیستم داکت اسپلیت موتور متغیر یا اینورتر، دو نوع از مهم‌ترین سیستم‌های داکت اسپلیت پر طرف‌دار هستند. در ادامه هر یک از سیستم‌های ذکر شده را تعریف کرده و ویژگی‌های هر یک از آنها را بیان می‌کنیم.

 

سیستم داکت اسپلیت اینورتر

سیستم داکت اسپلیت اینورتر اسپلیت‌هایی هستند که موتور الکتریکی با دور متغیر دارند. اسپلیت‌های اینورتر از جدیدترین و بهترین نوع اسپلیت‌ها هستند. در داکت اسپلیت نیز امکان نصب موتور الکتریکی دور متغیر وجود دارد. در این نوع از اسپلیت‌ها، دور موتور الکتریکی با توجه به افزایش یا کاهش دما، کم یا زیاد می‌شود. در واقع، در این نوع از داکت اسپلیت‌ها افراد می‌توانند دمایی را به عنوان دمای ایده‌آل خود برای محیط مورد نظر تعریف کنند. هنگامی‌که دمای محیط از حالت ایده‌آل پایین‌تر رود، دور موتور الکتریکی کاهش می‌یابد. زمانی هم که دمای محیط مورد نظر از حالت ایده‌آل فراتر رود، دور موتور الکتریکی افزایش می‌یابد تا دمای محیط خنک شود.

همان‌طور که گفته شد، موتور سیستم داکت اسپلیت اینورتر، دور متغیری دارد و هنگامی‌که دمای محیط به حالت ایده‌آل رسید، دور موتور کاهش می‌یابد. به همین دلیل نیز این نوع از اسپلیت‌ها مصرف انرژی بسیار پایین‌تری در مقایسه با اسپلیت‌های معمولی دارند. 

 

سیستم داکت اسپلیت معمولی  

اسپلیت‌هایی که موتور الکتریکی آنها از نوع ثابت و معمولی است، با دور موتور ثابت و یکسانی کار می‌کنند. در واقع در این نوع از موتورها دمای هوای محیط مورد نظر در نظر گرفته نمی‌شود و موتور اسپلیت به طور یکنواخت و یکسان کار می‌کند. به همین دلیل نیز مصرف برق و انرژی در این نوع از اسپلیت‌ها بسیار بالا است.

امروزه برای کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف برق، اغلب افراد ترجیح می‌دهند از سیستم داکت اسپلیت اینورتر استفاده کنند.

 

عملکرد سیستم داکت اسپلیت

سیستم داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی است. از این سیستم برای سرمایش محیط در فصول گرم سال و گرم کردن محیط در فصول سرد سال استفاده می‌شود. اسپلیت نام لاتین کولر گازی است. در واقع، سیستم داکت اسپلیت برای سرد کردن محیط، عملکردی نظیر کولر گازی دارد. بدین صورت که کندانسور نصب شده در بیرون از ساختمان، گرمای داخل ساختمان را توسط گاز مبرد گرفته و در عوض هوای خنکی توسط هواساز به داخل ساختمان دمیده می‌شود. در سیستم‌های داکت اسپلیت، هواساز به صورت توکار در سقف کاذب نصب می‌شود. در این نوع از سیستم‌ها برای انتقال هوای سرد و همچنین هوای گرم به بخش‌های مختلف یک ساختمان از کانال کشی‌هایی استفاده می‌شود. کانال کشی‌هایی که در سیستم داکت اسپلیت انجام می‌گیرد، به صورت توکار هستند.

در مورد سیستم گرمایشی داکت اسپلیت باید توجه کرد که برعکس سیستم سرمایشی، سیستم گرمایشی داکت اسپلیت همانند کولر گازی نبوده و متفاوت است. در داکت اسپلیت برای گرم کردن دمای محیط مورد نظر از آب استفاده می‌شود. در اصل، داکت اسپلیت سیستمی مانند شوفاژ برای گرم کردن محیط دارد.

قیمت سیستم داکت اسپلیت

همان‌طور که گفته شد، انواع مختلفی از سیستم‌های داکت اسپلیت در بازار وجود دارد. افرادی که قصد خرید سیستم داکت اسپلیت را دارند، باید در نظر داشته باشند که قیمت این نوع از اسپلیت‌ها متغیر است. با توجه به ظرفیت و راندمان کاری که هر یک از سیستم‌های داکت اسپلیت دارند، قیمت آنها نیز متغیر خواهد بود. طبیعی است داکت اسپلیت‌هایی که موتور اینورتر داشته و ظرفیت بالایی برای سرمایش یا گرمایش محیطی دارند، قیمت بالاتری نسبت به سایر داکت اسپلیت‌ها خواهند داشت.

افرادی که قصد خرید سیستم داکت اسپلیت را دارند، باید همواره این نکته را در نظر داشته باشند که علاوه بر قیمت داکت اسپلیت، هزینه‌های دیگری همچون هزینه کانال کشی و هزینه دریچه گذاری نیز در داکت اسپلیت‌ها وجود دارد و هنگام محاسبه قیمت تمام شده داکت اسپلیت، این هزینه‌ها نیز باید در نظر گرفته شوند. 

 

خرید سیستم داکت اسپلیت

افرادی که قصد خرید سیستم داکت اسپلیت برای محل کار یا منازل خود را دارند، در ابتدا باید اطلاعاتی در مورد این نوع سیستم سرمایشی کسب کنند. به‌عنوان‌مثال یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب سیستم داکت اسپلیت، مساحت و متراژ محیط مورد نظر است. افرادی که قصد خرید داکت اسپلیت دارند، باید در ابتدا مساحت ساختمان و کانال کشی‌هایی که باید انجام شود را تعیین کنند. پس از مشخص شدن مساحت و متراژ ساختمان، افراد می‌توانند داکت اسپلیت مورد نظر را انتخاب کرده و خریداری کنند.

مجموعه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی خدمات در زمینه سیستم‌های سرمایشی ارائه می‌دهند. برخی از این مجموعه‌ها با بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات پیشرفته مراحل نصب و راه‌اندازی سیستم داکت اسپلیت را در کم‌ترین زمان و بالاترین سرعت و بهترین کیفیت انجام می‌دهند؛ بنابراین افراد باید همواره این نکته را در نظر داشته باشند که از مجموعه‌ها و فروشگاه‌های معتبری سیستم داکت اسپلیت خود را خریداری نمایند.

 

فروش سیستم داکت اسپلیت

همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی خدمات مربوط به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی را ارائه می‌دهند. افرادی که در این فروشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، باید همواره به نکات مهمی توجه داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، فروشگاه‌های ارائه دهنده خدمات سیستم‌های سرمایشی باید همواره از افراد کاردان و باتجربه‌ای برای نصب و راه‌اندازی سیستم داکت اسپلیت بهره گیرند. در صورتی که خدمات ارائه داده شده توسط مجموعه‌ها برای مشتریان قابل قبول باشد، مجموعه اعتبار بیشتری به دست خواهد آورد.

تهویه دهش یکی از مجموعه‌های معتبر و باسابقه در زمینه نصب و راه‌اندازی انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های سرمایشی، سیستم‌های گرمایشی و سایر سیستم‌های مورد نیاز برای یک ساختمان است. افرادی که برای نصب سیستم داکت اسپلیت به دنبال مجموعه‌ای کاربلد و مطمئن هستند، می‌توانند به تهویه دهش اطمینان کرده و از خدمات ارائه داده شده توسط این فروشگاه استفاده کنند.

علاوه بر آن، این مجموعه‌ها باید همواره به نکات مهمی از جمله مساحت و متراژ ساختمان و محیط مورد نظر، نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی خواسته شده و کانال کشی‌های مورد نیاز توجه داشته باشند. 

 

مزایا و معایب داکت اسپلیت

استفاده از داکت اسپلیت‌ها مزایا و معایبی دارد که در هنگام خرید باید آنها را در نظر گرفت. از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع از سیستم‌های سرمایشی، امکان سرمایش محیط‌های مختلف است. در واقع، در این نوع از اسپلیت‌ها با استفاده از یک هواساز می‌توان اتاق‌های بیشتری را سرد کرد. با توجه به اینکه در این نوع از سیستم‌ها نمی‌توان دمای هر اتاق را جداگانه تنظیم کرد، یکی از بزرگ‌ترین عیب‌های استفاده از این نوع سیستم غیر قابل کنترل بودن آن برای هر یک از اتاق‌ها است. 

 

نصب و تعمیرات سیستم‌های داکت اسپلیت

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل استفاده از سیستم‌های داکت اسپلیت، مرحله نصب و راه‌اندازی آنها است. اما مهم‌تر از مرحله نصب و راه‌اندازی، نحوه نگهداشت و تعمیر سیستم داکت اسپلیت است. ازآنجایی‌که داکت اسپلیت به صورت توکار و داخل سقف کاذب کار گذاشته می‌شود، امکان این که مشکل و ایرادی برای هواساز یا کانال کشی‌ها به وجود آید، زیاد است؛ بنابراین توصیه می‌شود هر شش ماه یک بار در صورت استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی و یا هر سال یک بار برای استفاده از فقط سیستم سرمایشی، سیستم داکت اسپلیت سرویس شود. صافی‌های مورد استفاده در سیستم داکت اسپلیت باید هر شش ماه یک بار تعویض شوند تا هوای پاک و تصفیه‌شده‌ای به محیط مورد نظر دمیده شود.

سوالات متداول

سیستم داکت اسپلیت چه انواعی دارد؟

سیستم داکت اسپلیت دارای انواع داکت اسپلیت اینورتر و معمولی می باشد.