preloader

در حال بارگیری ...

کانال پیش عایق

خانه / کانال پیش عایق
کانال پیش عایق

کانال پیش عایق

کانال پیش عایق، لوله­ های لایه ­ای هستند که دارای لوله حامل، لایه عایق و پوشش بیرونی / ژاکت هستند. این لایه­ ها بسته به صنعت مصرف نهایی که برای آن مورد نیاز است، از انواع مواد خام تولید می­شوند. یکی از بهترین کانال­های پیش عایق که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است لوله ­های پیش عایق مسی هستند. کانال پیش عایق برای کمک به صرفه جویی در مصرف انرژی و به حداقل رساندن اتلاف گرما مورد استفاده قرار می­گیرند. هدف اصلی از نصب این کانال­ها حفظ دمای سیال در لوله ­ها است.

 

کانال پیش عایق چیست؟

این، یکی از پیشرفته­ ترین تکنولوژی­های جابجایی هوا و انتقال هوا  است که به جهت برخورداری از قابلیت های مهم و حائز اهمیت به عنوان جایگزین کانال­های گالوانیزه  در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند. کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی  بیشترین میزان استفاده از کانال­های پیش عایق را به خود اختصاص داده­اند. جالب است بدانید که مصرف انرژی در نتیجه استفاده از کانال پیش عایق به طور قابل توجهی کاهش پیدا می­کند و این به لحاظ اقتصادی، بسیار مقرون به صرف است. این سازه معمولا در ضخامت­های 10-20-30 میلی­متری تولید می­شود و در کاربردهای متنوع، به کار برده می­شوند. شرکت­های تولید کننده عایق پیش ساخته با هدف افزایش خاصیت عایق صوتی، از روکش آلومینیومی استفاده می­کنند. این روکش عایق صدا، ضخامتی تقریبا برابر با ۸۰میکرون دارد. در مجموع، کانال­های پیش عایق در مقایسه با نمونه­های قدیمی، ساختار با کیفیت­تری دارند و برای مدت زمان طولانی­تر بدون هیچگونه خوردگی، سالم باقی می­مانند.  

 

تفاوت کانال پیش عایق با کانال گالوینزه

اولیه و مهمترین تفاوتی که بین این دو نوع عایق وجود دارد، این است که کانال­های گالوانیزه به مرور زمان، کارایی و مقاومت اولیه خود را از دست می­دهند. این در حالی است که کانال پیش عایق حتی با گذشت زمان بسیار طولانی نیز، همچنان سالم و با کیفیت باقی می­مانند. مقاومت بسیار خوب آنها در برابر رطوبت  باعث می­شود تا برای مناطق شمالی و جنوبی کشور، بهترین گزینه باشند.

تفاوت مهم دیگر به این موضوع برمی­گردد که کانال­های گالوانیزه  جهت هوابندی تنها از نخ نسوز  استفاده می­کنند در حالی که ساختار کانال­های پیش عایق بسیار پیشرفته­تر است و به منظور هوابندی از دقت بالایی بهره گرفته می­شود.

تفاوت دیگر مربوط به میزان نویز اضافی است. به این معنی که کانال گالوانیزه خود باعث ایجاد نویزهای اضافی و مزاحم می­شوند. در حالی که کانال­های پیش عایق، عکس این حالت عمل می­کنند و خود عایق صوتی هستند.

 

انواع ابزار کانال پیش عایق

محل کاربری، نوع مصرفی و متریال به کاربرده شده در طراحی و تولید کانال پیش عایق، نموته­های متنوع این محصول را به بازار عرضه می­کنند. مهمترین انواع کانال پیش عایق شامل موارد زیر می­باشد:

کانال پیش عایق پلی یورتان

کانال پیش عایق پی پال

کانال پیش عایق فنولیک

  • کانال پیش عایق فلکسبیل یا خرطومی هوا

کانال پیش عایق پلی یورتان

این مدل، قبل از اینکه به مرحله اجرا و نصب برسد، عایق کاری می­شوند. جالب است بدانید که کانال پیش عایق پلی یورتان برای اولین بار توسط کشور آلمان روانه بازار شد. ویژگی­های ممتاز و برجسته­ای که در طراحی و ساخت کانال پیش عایق پلی یورتان مورد استفاده قرار گرفته است، آن را به یک نمونه بسیار پر کاربرد تبدیل می­کند. بیشترین استفاده از این محصول در صنعت ساخت و ساز اماکن مسکونی، اداری، تفریحی و... است. شرکت­های سازنده در ساختار کانال پیش عایق پلی یورتان از یک لایه فوم سرد تزریقی به همراه دو لایه روکش آلومینیومی استفاده می­کنند.

 

ذکر این موضوع حائز اهمیت است که ضریب گسترش دود و شعله کانال پیش عایق پلی یورتان پایین است و در کنار وزن سبک و قابلیت نصب و اجرای راحت، مزایای گسترده­ای را در اختیار کابران قرار می­دهند. دو دسته بندی کلی  برای کانال پیش عایق پلی یورتان وجود دارد که شامل موارد زیر می­شود:

مناسب برای PIR در ضخامت ۸۰ میکرون 

مناسب برای XPU در ضخامت ۵۰ میکرون 

 

 کانال پیش عایق فنولیک 

فنولیک که از یک لایه Phenol به همراه دو لایه روکش آلومینیوم به ضخامت ۸۰ میکرون ساخته می­شود از انواع متداول کانال پیش عایق به شمار می­رود. مقاومت بسیار بالای این محصول در مقابل حرارت و گرما، آن را به یک گزینه ایده­آل برای مناطقی تبدیل می­کند که در معرض گرمای زیاد قرار دارند. با توجه به اینکه کانال پیش عایق فنولیک عمر چچندان طولانی ندارد0 نهایتا در حدود 10 الی 15 سال) توصیه می­کنیم از استفاده از این کانال پیش عایق برای ساختمان­های اداری، مسکونی و یا تجاری خودداری کنید. صرفه جویی در فضا، ساختار یکدست و یکپارچه و عدم وجود درز در ساختار آن، از دیگر مزیت­هایی هستند که آن را به یک نمونه پر کاربرد تبدیل می­کنند.

 

 کانال پیش عایق پی پال 

این مدل نیز مانند نمونه قبلی دارای طراحی پیش عایق شده است و در هنگام نصب، تیازی به عایق مجدد ندارد. عایق بودن صدا و لرزش، قابلیت برخورداری از امکان، سازگاری با شرایط جوی مختلف و طراحی ظاهری شکیل و زیبا از جمله مهمترین مزایایی هستند که در مورد کانال پیش عایق پی پال وجود دارد. با این حال، جالب است بدانید که کانال پیش عایق پی پال، استحکام  قابل توجهی ندارد و مقاومت آن پایین است. توصیه می­کنیم قبل از اینکه کانال های پیش عایق پی پال استفاده کنید، یک مکان یابی کاملا دقیق انجام دهید.

  

کانال پیش عایق خرطومی 

این مدل برای مکان­هایی با فضای کمی مناسب است.  دو لایه روکش آلومینیوم با  ضخامت یکسان به همراه یک لایه میانی عایق، ساختار کانال پیش عایق خرطومی را تشکیل می­دهند. توجه داشته باشید که ضخامت لایه میانی بسته به نوع کاربردی که در محیط­های مختلف دارد، متفاوت می­باشد. داکت کشی انواع دستگاه های داکت اسپیلت مهمترین کاربردی است که برای این نوع کانال پیش عایق توصیه می­شود. کم هزینه بودن فرایند نصب و اجرا، مقاومت فوق­العاده زیاد در برابر ضربه و عایق صدا بودن، مهمترین مزایای این سازه به شمار می­روند.

  

کانال پیش عایق حرارتی 

کانال­های پیش عایق در طول زمان، پیشرفت­های قابل توجهی داشته­اند. در صنعت ساخت و ساز جلوگیری از اتلاف گرما اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو کانال­های انتقال هوا، نقش کلیدی در کاهش مصرف انرژی بر عهده دارند.  در گذشته کانال­های گالوانیزه بسیار پر کاربرد بودند اما به جهت احتمال آتش سوزی و مشکلات بهداشتی که در حین اجرا داشتند، کم کم جای خود را به نمونه­های پیشرفته­تر مانند عایق پیش ساخته حرارتی دادند.

  

قیمت کانال پیش عایق شده 

قیمت کانال پیش ساخته بر حسب اینکه در طراحی و تولید آن از متریال­های مختلفی چون پلی یورتان، کربن، گالوینزه، آلومینیوم و فایبرگلاس استفاده می­شود، متفاوت است. با این حال، قیمت کانال پیش ساخته به لحاظ اقتصادی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. از این رو نیاز به سرمایه­گذاری قابل توجهی ندارد. با وجود ویژگی­ها و مزیت­های مهمی که این سازه ارائه می­دهد، ارزش مالی آن کم است و باعث می­شود تا کاربران بتوانند با پرداخت حداقل بودجه، آن را خریداری کنند. وب سایت فروش آنلاین تهویه دانش،  انواع کانال پیش ساخته را با قیمت بسیار مناسب عرضه می­کند. در صورت تمایل به خرید، کافیست بر روی دکمه خرید کلیک کنید.

  

مزایای کانال پیش عایق 

کانال­ کشی پیش عایق شده در مقایسه با ورق گالوانیزه عایق شده دارای مزایای بی شماری است. در اینجا به ذکر مهمترین آنها می­پردازیم. 

کانال پیش عایق سبک وزن است: در مقایسه با کانال­های فولادی گالوانیزه که معمولا سنگین هستند و نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارند، کانال­های پیش عایق شده می­توانند کسری از وزن کانال های فولادی ورق گالوانیزه باشند. 

نصب کانال پیش عایق در زمان کوتاه انجام می­گیرد: کانال­های پیش عایق شده به صورت تک فیکس نصب می­شوند و نیاز به فرآیند پیچیده و زمان­بر ندارند. 

فرآیند نصب ، کم هزینه­ای دارند: از آنجایی که فرآیند لوله کشی نسبتاً سبک و سریعتر انجام می­گیرد، این امر می­تواند صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای نصاب و یا پیمانکار داشته باشد. 

کانال پیش عایق برای بیشتر فضاها مناسب است: از آنجایی که کانال پیش عایق نیازی به عایق بندی ندارد، می­توان آن را تا سقف نصب کرد. همچنین می­توان آن را به راحتی در محل برش داد و اصلاح کرد، که قطعا یک مزیت بسیار مهم تلقی می­شود. به خصوص اگر طراحی ساختمان تغییرات پیش بینی نشده­ای داشته باشد. 

 نشت هوا کم: با استفاده از کانال پیش عایق، نرخ­های نشت هوا را می­توان به کسری از نرخ­های معمول کانال­های ورق فلزی مستطیلی کاهش داد. 

 کاهش مصرف انرژی و هزینه های جاری: نشتی کم هوا می­تواند به دلیل کاهش بارهای گرمایشی و سرمایشی و مصرف انرژی فن باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق شود. همچنین در مقایسه با کانال کشی ساخته شده از ورق فولادی گالوانیزه و عایق کاری شده با الیاف معدنی، در هزینه تمام عمر صرفه جویی قابل توجهی ایجاد می­کنند.

  

فروش کانال پیش عایق 

بازار فروش کانال­های پیش عایق در سال­های اخیر شاهد رشد قابل توجهی بوده است. پیش‌بینی می‌شود که این رشد در آینده نزدیک به دلیل افزایش استفاده از لوله‌های پیش عایق‌شده در صنایع مختلف همچنان روند رو به جلویی را طی کند. همچنبن به دلیل افزایش تقاضای سالانه برای سیستم‌های انرژی منطقه‌ای مدرن، رشد فروش کانال پیش عایق، پیش بینی می­شود. لوله­های پیش عایق شده برای کاربرد در مناطقی که کاهش تلفات حرارتی برای کاربردهای نهایی ضروری است، مانند صنعت نفت و گاز و مواد شیمیایی و سایر بخش­های مصرف نهایی، ایده­ال هستند.

 

سخن پایانی

تقاضای انواع مواد مختلف مورد استفاده در تولید لوله­های پیش عایق بندی شده بر اساس صنعت استفاده نهایی متفاوت است. به عنوان مثال، بخش نفت و گاز تقاضای عمده­ای برای کانال­های مبتنی بر فلزات و آلیاژ دارند. لوله‌های پیش‌عایق فلزی برای محافظت از لوله‌ها در برابر تهدیدات محیطی خارجی استفاده می‌شوند و اقدامات احتیاطی ایمنی و تکنیک‌های پیشرفته کاهش خوردگی را ارائه می‌دهند.