preloader

در حال بارگیری ...

شوتینگ زباله

خانه / شوتینگ زباله
شوتینگ زباله

شوتینگ زباله

 

شوتینگ زباله چیست؟
شوتینگ زباله یکی از سیستم‌های بسیار پرمصرف و حیاتی در زندگی‌های امروزی است. با توجه به اینکه اغلب افراد در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چند واحده ساکن هستند، بحث زباله و جمع‌آوری آن نیز بسیار مهم است. سیستم شوتینگ از جمله سیستم‌هایی است که بسیاری از مشکلات آپارتمان نشینی را حل کرده است. برای آشنایی با سیستم شوتینگ زباله در ادامه این مقاله از تهویه دهش با ما همراه باشید. در برج‌ها و آپارتمان‌های مسکونی، زباله و نحوه جمع آوری آنها همیشه یکی از موضوعات مورد بحث بوده است. زباله‌ها مشکلات عمده‌ای از جمله آلودگی مشاعات و استشمام بوهای نامطبوع را به همراه دارند. سیستم شوتینگ زباله علاوه بر برطرف کردن این مشکلات، گام بلندی در جهت مدیریت کارآمد زباله و بازیابی آن برداشته است. در جوامع امروزی، سیستم شوتینگ زباله یکی از ملزومات ساختمان به شمار می‌آید. شوتینگ زباله سیستمی است که معمولاً در ساختمان‌های بلند مرتبه و مدرن، به جهت دور انداختن زباله، پسماند و سایر مواد نصب می‌شود. سیستم شوتینگ علاوه بر داشتن کارایی بالا، صرفه اقتصادی زیادی نیز دارد. شوتینگ زباله از چند دریچه برای خروج زباله، سرعت‌گیر، سیستم شست‌وشو، کانال ونت، کلاهک مکانیکی، ساپورت و عایق صوتی و یک کانال برای حمل و هدایت زباله تا پایین ساختمان تشکیل شده است. با نصب سیستم شوتینگ زباله، نیازی به بیرون بردن زباله‌ها نیست و فقط کافی است زباله‌ها را داخل دریچه‌هایی که در هر واحد و یا طبقه نصب شده اند، انداخت تا به محل مورد نظر انتقال یابد. امروزه اغلب مجتمع‌ها، بیمارستان‌ها و هتل‌های مدرن برای جمع‌آوری ملحفه‌های کثیف هر طبقه و انتقال آن به خشک‌شویی، از این سیستم شوتینگ استفاده می‌کنند. سیستم شوتینگ زباله، پاکیزگی و نظافت آپارتمان را حفظ می‌کند. این سیستم میزان تردد و بار ترافیکی آسانسور را در ساعات انتقال زباله به خارج از ساختمان نیز کاهش می‌دهد. مدل‌های پیشرفته این سیستم به منظور رعایت بهداشت محیط و پیشگیری از پیچیدن بو، به سیستم شست‌وشو یا تهویه مجهز هستند. دریچه شوتینگ زباله برای دسترسی به کانال انتقال و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع به طبقات و همچنین جلوگیری از خطر سقوط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

 مشخصات سیستم شوتینگ

قطر کانال سیستم شوتینگ بین 50 تا 60 سانتیمتر ساخته شده و کانال‌ها به صورت پوش فیت به یکدیگر متصل هستند. نباید هیچ برآمدگی یا لبه تیزی در مسیر دریچه شوتینگ وجود داشته باشد. کانال اصلی سیستم شوتینگ در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد و از سطحی صیقلی مناسبی برخوردار است. شیب کانال سیستم شوتینگ به حدی است که زباله‌ها با سرعت بیشتری پرتاب نشوند. اتاقک ذخیره سازی مکانی است که زباله‌ها توسط سیستم شوتینگ به آن انتقال می‌یابند. این اتاقک‌ها دارای ظرفیت مناسبی هستند تا بتوانند زباله‌ها را به مدت 24 ساعت در خود نگه دارند.

 

نگهداری از سیستم شوتینگ

سیستم شوتینگ زباله مجهز به محفظه شوینده‌ای است که حاوی آب و مواد شوینده بوده و وظیفه تمیز کردن کانال اصلی را بر عهده دارد. نازل‌های شست‌وشو در کل طبقات نصب می‌شوند و مواد ضدعفونی کننده را در طی چرخه شست‌وشو اسپری می‌کنند.  به منظور جلوگیری از انتقال سروصدای ناشی از برخورد کیسه زباله به داخل ساختمان بر روی جداره خارجی کانال اصلی، عایق صوتی نیز نصب می‌شود. سیستم شوتینگ مجهز به دستگاه کامپکتور (متراکم کننده) است که وظیفه آن کاهش حجم زباله‌ها در اتاقک جمع‌آوری است. این دستگاه با متراکم و فشرده سازی زباله ها، شیرابه ناشی از آن‌ها را به سیستم فاضلاب انتقال می‌دهد.

 

انواع شوتینگ زباله

سیستم شوتینگ زباله به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می‌شود. هر دو نوع مختلف این سیستم مزیت‌های مخصوصی دارد که باعث می‌شود هر یک از آنها کاربرد متفاوتی نیز داشته باشند.

 

شوتینگ زباله خارجی

شوتینگ خارجی پس  از اتمام ساخت ساختمان نصب می‌گردد. در سیستم شوتینگ خارجی محل نصب سیستم شوتینگ قبل از اتمام ساخت ساختمان مشخص نمی‌شود. به همین دلیل نیز پس از اتمام ساخت آپارتمان، سیستم شوتینگ در بیرون از ساختمان نصب می شود. در برخی موارد نیز به دلایل مختلفی نیاز است تا کانال شوتینگ در خارج از ساختمان قرار داشته باشد.

 

شوتینگ زباله داخلی

تمام اجزای سیستم شوتینگ داخلی به طور کامل درون ساختمان قرار می‌گیرد. برای نصب این نوع شوتینگ بایستی هنگام ساخت ساختمان، محلی برای قطعات و تجهیزات اصلی شوتینگ در نظر گرفته شود. سیستم‌های شوتینگ تقسیم بندی دیگری نیز دارند. سیستم‌های شوتینگ بر اساس قطعات مورد استفاده در آنها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند. شوتینگ با سطل زباله، شوتینگ با جدا کننده زباله، شوتینگ با کامپکتور، سه نوع مختلف از سیستم‌های شوتینگ زباله هستند که در ادامه ویژگی هر یک از آنها را توضیح می‌دهیم. "شوتینگ با سطل زباله" رایج‌ترین سیستم دفع زباله در برج‌های بلند است. در این سیستم زباله‌ها پس از آن که در کانال شوتینگ قرار گرفتند به سمت سطل زباله رفته و بدون این که فشرده سازی انجام شود در آن جا انباشته می‌شوند. در سیستم "شوتینگ با جدا کننده زباله" زباله‌های تر و خشک از یکدیگر جدا می‌شوند. کانال این سیستم دفع زباله از دو قسمت تشکیل شده و زباله‌ها را به صورت جدا به سطل خود هدایت می‌کند. با استفاده از این سیستم به راحتی می‌توان زباله‌ها را از یکدیگر تفکیک و بازیافت کرد. "شوتینگ با کامپکتور" نیز به صورت مکا