preloader

در حال بارگیری ...

دریچه تنظیم هوا چیست؟

خانه / دریچه تنظیم هوا چیست؟
دریچه تنظیم هوا چیست؟

دریچه تنظیم هوا چیست؟

دریچه تنظیم هوا، هم به عنوان کنترل کننده هوای عبوری از معبر کانال و هم به عنوان یک وسیله دکوراتیو در فضای مورد نظر کاربرد دارد.
دریچه تنظیم هوا که به آن دمپر هم گفته میشود برای جهت دهی و یا کنترل هوای انواع مجرا ها مانند کانال های هواکش و ... استفاده میشوند و یا از آن برای کنترل ورود خروج هوا به مجرا ها یا کانال ها استفاده میشود.  با توجه به تنوع و دامنه کاربرد دریچه تنظیم هوا در سیستم های هوا رسان، از لحاظ جنس ها و مدل ها به چند گروه تقسیم میشوند:

 انواع دریچه تنظیم هوا شامل 

  1. دریچه تظیم هوای خطی طرح اسلوت
  2. دریچه تنظیم هوای برگشت دیواری
  3. دریچه تنظیم هوای خطی کله قندی
  4.  دریچه تنظیم هوای خطیِ اسلوت
  5. دریچه تنظیم هوای مشبک
  6. دریچه تنظیم هوای پادری
  7. دریچه تنظیم هوای سقفی
  8. دریچه خطی زاویه دار 

 

تعریف دریچه های تنظیم هوا

 1- دریچه تنظیم هوای خطی طرح اسلوت:

این دریچه هوا به لحاظ ساختار کاملا شبیه به دریچه اسلوت می باشد،اما در عملکرد تفاوت های جزیی با دریچه اسلوت دارد.در اینجا باید اذعان نمود اختلاف قیمت فاحشِ دریچه اسلوت با دریچه طرح اسلوت بسیاری از کارفرمایان را مجاب به استفاده از این دریچه بجای دریچه اسلوت کرده است.زیرا اختلاف کیفیت ِ دریچه تنطیم هوای طرح اسلوت در مقایسه با قیمت و کیفیت دریچه تنظیم هوای اسلوت ، به راحتی قابل چشم پوشی است.ضمنا دریچه تنظیم هوا ی اسلوت نیز دارای حالت بادمپر و بدون دمپر می باشد. 

2- دریچه تنظیم هوای برگشت دیواری:

این نوع دریچه تنظیم دریچه هوا در ابتدای کانال برگشت نصب میشود و تیغه ها و پره های این دریچه تنظیم هوا بصورت ثابت و به گونه ای تعبیه میشود که کمترین افت فشار را در مقابل ورود هوا به داخل کانال ایجاد نماید.این دریچه تنظیم هوا معمولا دارای ابعاد بزرگتری نسبت به دریچه های هوای رفت میباشد.

 3- دریچه تنظیم هوای خطی کله قندی:

این دریچه نیز از تیغه های T شکلِ کوچک که داخل دریچه تعبیه می گردند تشکیل شده است.
لازم به ذکر است دریچه تنظیم هوا خطیِ کله قندی،بدون ایجادِ مسیرِ خاص و اصطلاحاً بصورت صفردرجه هوای داخل کانال را به محیط تزریق می کند.
دریچه تنظیم هوای کله قندی نیز می تواند با دمپر و بدون دمپر تولید و به کار رود.
سطح بدنه کلیه انواع دریچه تنظیم هوای خطی آلومینیومی با رنگ کوره ای پوشش داده می شود.

 4- دریچه تنظیم هوای خطیِ اسلوت: 

این دریچه معمولا در سقف لابی ها و راهروی مکانهای تجاری مانند پاساژها و همچنین فضاهای محتلفِ هتل ها مورد استفاده قرار می گیرد.
دریچه تنطیم هوا ی اسلوت از یک فریم در دورتادورِ خود و تیغه های T شکل در داخلِ و موازی با طول فریم می باشد. هر یک از تیغه های دریچه اسلوت فضای پیرامون را به دوقسمت تقسیم می کند.یعنی اگر در داخل کادرِ این دریچه،یک تیغه هوا بکار رفته باشد آن دریچه هوا را دواسلوت و اگر دو تیغه بکار رفته باشد آن دریچه هوا را سه اسلوت می نامند.
دریچه تنظیم هوای اسلوت باعث خروج هوا بصورت متعادل و تعدیل شده از سقف می گردد. استفاده از دریچه تنظیم هوا ی اسلوت به صورت با دمپر و هم بصورت بدون دمپر امکان پذیر می باشد. طریقه نصب دریچه تنظیم هوا ی اسلوت با خارهای جانبی از داخل امکانپذیر می باشد، بطوری که روی نمای دریچه جای پیچ یا زائده ای قابل رویت نباشد.

5- دریچه تنظیم هوای مشبک:

در فضاهایی که نیاز به پرتاب هوا بصورتِ مستقیم و بدون مانع از دریچه تنظیم هوا احساس می شود، استفاده از دریچه هوا ی مشبک ضروری می باشد. دریچه هوای مشبک از یک فریم در حاشیه خود و شبکه های مربع شکل در داخلِ معبرِ خود تشکیل یافته است. از جمله مکانهایی که از دریچه مشبک استفاده می شود فضاهایی با ارتفاع زیاد می باشد. در این مکانها برای تغذیه هوای مطبوع در محیط، احتیاج به خروج هوا با بیشترین فشار می باشد که دریچه هوا ی مشبک به راحتی این امکان را ایجاد می نماید. دریچه تنظیم هوا ی مشبک از جنس آلومینیوم با پوشش رنگ کوره ای ساخته و عرضه می گردد. ابعاد دریچه تنظیم هوای مشبک بصورت سفارشی از طرف کارفرما بدون محدودیت جهت ساخت اعلام و توسط شرکت تهویه فراز اقدام به ساخت می گردد. از انواع دریچه هوا ی مشبک می توان به انواعِ زاویه دار از قبیلِ"زاویه صفر" و"زاویه ی چهل و پنج درجه" که بصورتِ یکطرفه،دوطرفه،سه طرفه و چهارطرفه پرتاب باد میکنند اشاره نمود. دریچه هوای مشبک را می توان بصورت سقفی و دیواری مورد کاربرد قرار داد. لازم به ذکر است دریچه تنظیم هوا ی مشبک را هم می توان بصورت مستقل و هم بصورت ترکیبی در سقف های کاذب و تایلی مورد استفاده قرار داد. از جمله مواردِ استفاده ی دریچه تنظیم هوا ی مشبک می توان به سیستم های دمنده و مکنده ی هوا اشاره نمود.

6- دریچه تنظیم هوای پادری:

دریچه تنظیم هوای برگشت پادری(لوورهای پادری)برای ایجاد ارتباط میان محیط بیرون و داخل و به منظور فراهم آوردن امکان جریان هوا از یک محیط به محیط دیگر استفاده میشود. در بعضی مکانها که امکان تزریق هوای تازه به محیط وجود ندارد فشارمنفی که در اثر تخلیه و یا برگشت هوا ایجاد میشود باید از طریق ورود هوا از محیط مجاور جبران شود. استفاده از این دریچه تنظیم هوا روی درب ها،پارتیشن ها و یا دیوارهای حایل بین دو محیط، ارتباط میان دو فضا را بدون ایجاد دید مستقیم میان آنها ممکن می سازد.اساس کارِ این دریچه تنظیم هوا براساس اختلاف فشار میان دو محیط میباشد و هوا از محیط پرفشارتر جریان می یابد و جایگزین هوای تخلیه شده از فضای کم فشار میگردد.کاربرد این دریچه تنظیم هوا بیشتر در مکانهایی با هوای سنگین مانند سالنهای ورزشی،سرویسهای بهداشتی، حمام و...میباشد و استفاده از آن در زیبایی محیط نیز موثر میباشد. 

 7- دریچه خطی زاویه دار:

این دریچه عمدتاً به صورت دیواری بکار برده می شود که با زاویه ی ۳۰ درجه هوای داخل کانال را به محیط هدایت کند. خطوط موازیِ این دریچه و سمتِ پرتاب هوای آن به سمت دلخواه باعث استفاده ی فراوانِِ این نوع دریچه تنظیم هوا گردیده است.
دریچه تنظیم هوا به صورت دمپردار و بدون دمپر قابل تولید می باشد.

 8- دریچه تنظیم هوای سقفی:

دریچه تنظیم هوای سقفی قالبا برای توزیع هوا بصورت نامحسوس در محیطهای گوناگون از قبیل کافی شاپ ها ، رستورانها ، اماکن ورزشی ، تجاری ، کارخانجات،انبارها و محیطهای اداری ، درمانی ومسکونی کاربرد دارد. دریچه های سقفی به ترتیبی در سقف نصب می شوند که هوا را به طور متوازن توزیع و پخش کنند.

 

نقش دریچه تنظیم هوا در سیستم های تهویه مطبوع 

برای انتقال هوای درون داکت ها و کانال های هوا از انواع دریچه تنظیم هوا با قابلیت های گوناگون استفاده می گردد. دریچه تنظیم هوا، هم به عنوان کنترل کننده هوای عبوری از معبر کانال و هم به عنوان یک وسیله دکوراتیو در فضای مورد نظر،کاربرد دارد. با توجه به تنوع و ودامنه کاربرد دریچه تنظیم هوا در سیستم های هوارسان به لحاظ جنس و مَتریال، از چند نظر می توان به بررسی خصوصیات آن پرداخت. دریچه تنظیم هوا بطور عمده از سه جنس "فلزی، چوبی و پلاستیکی" تولید می شود. بیشترین مدل های تولیدی برای دریچه تنظیم هوا از جنس فلز با دو زیرمجموعه از ورق آلومینیوم و ورق روغنی است. فراوانی مدل های تولیدی در زمینه دریچه تنظیم هوا پس از انواع فلزی، مختص دریچه های پلاستیکی و سپس به دریچه های چوبی مربوط می شود.

در مجموع کاربرد دریچه تنظیم هوا هم بصورت دیواری و هم به صورت سقفی امکان پذیر است، و با توجه به مقاطع کانال های هوا می توان دریچه های تنظیم هوا را به صورت چهارگوش یا گرد تولید نمود.
بعضی دریچه های هوا در سیستم های رفت و برخی نیز در سیستم های برگشت هوا کاربرد دارند تا جریان هوا بصورت سیال در محیط گردش داشته و عمل تهویه مطبوع به خوبی انجام پذیرد.

نقش رنگ در ساختار دریچه تنظیم هوا

برای محافظت کردن از ساختار دریچه هوا در برابر ضربه، آسیب یا صدمات احتمالی و همچنین تناسب نمای دریچه تنظیم هوا با نمای محیطی، از پوشش رنگ کوره ای که بصورت پودری الکتروستاتیک است بر روی دریچه تنظیم هوا پاشیده می شود و در کوره نیز پخته می شود، استفاده می گردد. برای ایجاد هارمونی بین نمای محیط و نمای دریچه تنظیم هوا، از کد رنگ های مختلف و شیک استفاده می گردد تا از دریچه تنظیم هوا بعنوان محصولی دکوراتیو نیز یاد شود.

روش های نصب انواع دریچه هوا

با توجه به نیاز به هوارسانی از مواضع مختلف در یک محیط، این ضرورت ایجاب می شود که بعضی دریچه های هوا را در مقطع سقف و برخی دیگر را یبر روی سطوح دیوار نصب نمود. اگر دریچه تنظیم هوا به صورت سقفی هوارسانی کند، هم می توان دریچه تنظیم هوا را بر روی کانال های اکسپوز و هم بر روی سطوح سقف کاذب تعبیه/نصب نمود. لازم به ذکر است از دریچه تنظیم هوا صرفا برای انتقال هوای داخل کانال ها استفاده نمی گردد، بلکه می توان از دریچه هوا به عنوان دریچه ای برای تامین و تغذیه هوای تازه ی محیط های داخلی نیز استفاده نمود. به طور مثال این نوع دریچه های هوا بر روی نمای ساختمان ها و حتی بر روی جدار درب های سرویس های بهداشتی و یا اتاق هایی که منفذی به بیرون ندارند.

سخن پایانی...

چنانچه به دنبال یک سرویس بی رغیب در زمینه دریچه های تنظیم هوا، کانال های پیش عایق و مسائل وابسته به آن هستید ما شما را در جهت رسیدن به اهداف مشترک حمایت می کنیم. گروه صنعتی آسان تهویه دهش پیشگام در صنعت کانال های نسل جدید، که از سال سال 1374 با تفکر خلاق و صنعتی حرفه ای ارائه دهنده یک بسته کامل و بی نقص و حرفه ای در سطح کشوری می باشد؛ به پشتوانه دانش و عملکرد بالا توانسته طیف گسترده ای از خدمات تهویه مطبوع را ارائه دهد.

برای ارتباط باگروه صنعتی تهویه دهش به قسمت تماس با ما مراجعه کنید؛ و در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره تماسی که در بخش درباره ما قرار داده شده تماس بگیرید.

دریچه های تنظیم هوا گروه صنعتی آسان تهویه دهش (دریچه هوا خطی / دریچه های اسلوت / دریچه های گرد / و بیشتر... )

مقالات مرتبط (دریچه زیر فن کویل / دریچه خطی / و بیشتر...)