preloader

در حال بارگیری ...

دریچه زیر فن کویل

خانه / دریچه زیر فن کویل
دریچه زیر فن کویل

دریچه زیر فن کویل

دریچه فن کویل چیست؟

دریچه فن کویل که به آن دریچه بازدید فن کویل یا دریچه زیر فنکویل نیز گفته میشود، برای ایجاد دسترسی آسان به دستگاه هایی مانند داکت ها و فن کویل هایی که اغلب در سقف قرار دارند مورد استفاده قرار میگیرد. ابعاد دریچه دسترسی و بازدید فن کویل نسبت مستقیم با ابعاد دستگاه فن کویل دارد.

کاربرد دریچه زیر فن کویل

- ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری.
- در کلیه مکان‌هایی که در آن‌ها فن کویل‌های سقفی استفاده شده باشد.
- در انواع ساختمان‌های مسکونی و محل های لوکس و دکوراتیو.

جنس ساخت دریچه های فن کویل
از نظر جنس ساخت هم دریچه زیر فن کویل با انواع متریال آلومینیوم، گالوانیزه، PVC، استیل، پلاستیکی و چوبی (MDF) ساخته می شود. برای پوشش دریچه های آلومینیومی از رنگ کوره ای و برای دریچه های چوبی از پوشش پلی یورتان استفاده می شود. 

دریچه زیر فن کویل آلومینیومی

مقاومت بسیار زیاد فلز آلومینیوم در برابر حرارت، سرما، رطوبت و خمیدگی موجب استفاده بسیار بالا از این آلیاژ در صنعت ساخت محصولات هوارسانی بویژه دریچه زیر فن کویل شده است.
استفاده از رنگ کوره‌ای استاتیک سبب ماندگاری رنگ و خاصیت ضد زنگ‌ زدگی دریچه فن کویل آلومینیومی شده و تنوع رنگی بالا آن به طراحان داخلی جهت دکور سقف کمک خواهد کرد.

دریچه فن کویل آهنی یا گالوانیزه

استفاده از ورق روغنی یا گالوانیزه در تولید دریچه بازدید فن کویل آهنی موجب کاهش قیمت تمام شده محصول نیز شده است. هرچند مقاومت دریچه آهنی فن کویل در برابر رطوبت به شدت پایین است؛ اما استفاده از این مدل دریچه در مناطق با آب‌ و هوای گرم و خشک موجب کاهش هزینه و تداوم روند کارکرد آن خواهد شد.

دریچه بازدید فن کویل چوبی

شکیل‌ ترین نوع دریچه دسترسی فن کویل نوع چوبی آن بوده که از جنس چوب یا ورق MDF که توسط دستگاه CNC طراحی خاص شده؛ تولید خواهد شد. بیشترین تنوع طرح بر روی درپوش و بدنه از لحاظ رنگ و لعاب در دریچه فنکویل چوبی بوده و معماران ساختمانی از آن در طراحی محیط داخلی ساختمان‌های شیک و لاکچری بهره خواهند برد. همچنین رنگ پلی یورتان با پوشش پی وی سی از سطح چوبی بدنه این دریچه محافظت خواهد کرد.

دریچه دسترسی فن کویل پلاستیکی

در سال‌های اخیر استفاده از متریال پلیمری پلاستیک ABS در صنعت تجهیزات انتقال هوا و تهویه مطبوع بیشتر شده است. با توجه به کارکرد سیستم فن کویل با آب و احتمال نشت آب باید از محصولاتی با مواد اولیه مقاوم در برابر حوادث احتمالی بهره برد. مقاومت در برابر رطوبت بالا، وزن سبک، تنوع رنگ و مدل موجب انتخاب دریچه فن کویل پلاستیکی توسط بسیاری از خریداران شده است.

دریچه فن کویل PVC

با توجه به مزیت ضد آب PVC ، استفاده از آن برای ساخت دریچه در مناطق با رطوبت بالا مثل استان‌های شمالی و جنوبی ایران کاربرد خواهد داشت. قاب اصلی و درپوش دریچه زیر فن کویل از آلیاژ پی وی سی بوده و امکان طراحی فانتزی بر روی بدنه اصلی و درب دریچه نیز امکان پذیر است.

دریچه بازدید فن کویل استیل

از دریچه فن کویل استیل برای بخش‌هایی با کاربردهای ویژه مانند: آزمایشگاه، پژوهشگاه و اتاق‌های مرتبط با اسیدهای خاص باستفاده میشود. تمام بدنه اصلی و درپوش این دریچه از ورق استیل نگیر با عیار ۳۰۴ یا ۳۱۶ ساخته شده و حتی لولای استفاده شده در هر کدام از مدل‌های لولایی نیز از این آلیاژ خاص خواهد بود.

 

ویژگیهای دریچه بازدید فن کویل 

  1. قابلیت ساخت در ابعاد مختلف و متناسب با ابعاد فن کویل
  2. امکان تعبیه دریچه رفت و برگشت هوای فن کویل روی آن

  3. قابلیت نصب انواع دریچه خطی جهت برگشت هوا

  4. قابلیت نصب فیلتر در قسمت دریچه تعبیه شده جهت برگشت هوای فن کویل

  5. دارای پره های ثابت و بدون حرکت

  6. ساخته شده از ورق آلومینیوم با ضخامت ۱ میلی متر به بالا

  7. دارای پوشش رنگی پودری کوره ای الکترو استاتیک

  8. از جنس پروفیل و ورق آلومینیوم ضد زنگ زدگی

  9. قابلیت نصب در محلهای فن کویل سقفی یا داکت

  10. قابلیت نصب انواع دریچه های خطی جهت برگشت هوای فن کویل

  11. امکان دسترسی به صورت وزنه ای

  12. ساخت محل مکش به صورت یک، دو و سه شیار می‌باشد

  13. حداقل فضا جهت جابجا شدن درب ۱۵ سانتی‌متر می‌باشد

  14. مکش هوا از دور تا دور و چهار طرف می‌باشد

  15. قابلیت نصب فیلتر در قسمت دریچه تعبیه شده جهت برگشت هوای فن کویل

     

انواع دریچه فن کویل

ابعاد و سایز دریچه بازدید فن کویل به ابعاد دستگاه دمنده یا مکنده بستگی دارد. در یک تقسیم بندی کلی دریچه دسترسی به فن کوئل به دو مدل قفلی – لولایی و وزنه ای تقسیم بندی می شود.
هر کدام از انواع دریچه فن کویل لولایی و وزنه ای با طرح های مختلفی از قبیل گل سقفی ، گریل دار ، معمولی ، مشبک و خطی تولید می شوند.
در مدل های قفل و لولا به صورت پیش فرض گریل در نظر گرفته نمی شود. اما قابلیت اضافه کردن گریل مشبک دریچه های خطی و دریچه سبد تخم مرغی روی آنها وجود دارد.
مدل های وزنی نیز به دو محصول تک شیار و دو شیار تقسیم بندی می شوند که با توجه به میزان هوادهی دستگاه و سلیقه دکوراتیو انتخاب می شوند. در این مدل ها درب از قاب دریچه جدا بوده و درب به صورت وزنی روی قاب قرار می گیرد.
دریچه فن کویل از دو بخش قاب و فریم تشکیل می‌شود. تنوع این دریچه ها در نوع آلومینیومی آن بسیار بیشتر است. همچنین نوع دستگاه فن کویل در تعیین مدل دریچه بسیار تأثیرگذار است.
اگر هوای برگشت دستگاه فن کویل از طریق کانال هوا تامین شود ساختار درب زیر فن کویل به صورت ساده و بدون هیچ منفذی خواهد بود. اما اگر هوای برگشت فن کویل از طریق دریچه زیر فن کویل تامین شود باید شیاردار باشد.
این شیارها به عنوان منافذ عبور هوا محسوب می گردند. دریچه های بازدید فن کویل در مدلهای خطی، مشبک، گریلی، گل سقفی، کله قندی و…. ساخته می شود.
دریچه زیر فنکویل پلاستیکی که از جنس ABS ساخته می شود مخصوص مناطقی است که رطوبت هوا در آنجا زیاد است. این در حالی است که دریچه زیر فن‌کویل چوبی نیز بسیار دکوراتیو بوده و از کد رنگ های متناسب برخوردار است.

 

مزایای دریچه فن کویل

دسترسی به دستگاه های فنکویل توسط دریچه فن کویل انجام میشود. نصب این دریچه ها به آسانی انجام می شود.
تنوع ساخت دریچه های بازدید فنکوئل زیاد است و با آلومینیوم، ام دی اف و پلاستیک میتوان آن را در هر مدل و ابعادی تولید کرد. این دریچه ها را میتوان به صورت وزنه ای لولایی، ساده و شیار دار ساخت.
دریچه فن کویل را به صورت کلی میتوان به دو روش نصب کرد. هم به شکل پیچ از رو و هم بصورت پیچ از داخل به شکل پیچ مخفی. بدیهی است که در حالت پیچ از داخل باعث می شود نمای دریچه شکیل تر باشد. اما اغلب در دریچه مدلهای لولایی به خاطر محدودیت در نصب، حالت پیچ از رو به استفاده میگردد.

 

قیمت دریچه بازدید فن کویل

اولین فاکتور در تعیین قیمت دریچه فن کویل جنس ساخت آن میباشد. به طور کلی قیمت دریچه زیر فن کویل از جنس ام دی اف بالاتر از قیمت نوع آلومینیومی و آهنی می باشد.
گزینه تاثیر گذار بعدی در تعیین قیمت دریچه زیر فنکویل، مدل دریچه است. دریچه های بازدید با مدلهای مختلف مانند دریچه بازدید با گریل معمولی ، مشبک، خطی ، گل سقفی به شکل تک و دوبل ساخته می شوند. قیمت هر کدام از این مدل ها بر اساس طرح آن متفاوت خواهد بود.
برای نمونه قیمت دریچه بازدید فن کویل در مدلهای گل سقفی بالاتر از قیمت دریچه زیر فن کویل در مدل های دیگر میباشد.
گزینه ی دیگری که در تعیین قیمت دریچه فنکویل موثر است نوع درب دریچه  است. دریچه های بازدید معمولا با دو مدل درب وزنه ای و لولایی با قفل زیمنسی طراحی و ساخته میشوند.
به طور کلی قیمت دریچه با درب لولایی و قفل زیمنسی بالاتر از قیمت دریچه بازدید فن کویل با درب وزنه ای خواهد بود.
عامل دیگر در تعیین قیمت این دریچه ها، کیفیت اجرای رنگ کوره‌ای میباشد. نوع و کیفیت رنگ به کار رفته در تولید که باعث زیبایی و تنوع ظاهری دریچه بازدید فن کویل می شود، از فاکتورهای تعیین قیمت نهایی محصول محسوب میشود.

 

ساخت دریچه فن کویل

از آنجایی که دریچه زیر فن کویل مدل ها و انواع مختلفی دارد، روشهای ساخت آن نیز تفاوتهایی دارد. برای ساخت دریچه های فن کویل از ورق های گالوانیزه و آلمینیوم در ابعاد متنوع استفاده میشود.
شرکت صنعتی رحمتی از مواد اولیه با کیفیت بالا برای ساخت این دریچه ها استفاده میکند تا کیفیت محصول نهایی تضمین شده باشد. بالا بودن کیفیت رنگ این دریچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که برای این منظور نیز از بهترین نوع رنگ یا ورق های رنگی گالوانیزه شده استفاده می شود.

دریچه های فن کویل به شکلی طراحی و ساخته می شوند که بتوان به راحتی در محل خود نصب شوند. همچنین نحوه باز و بسته شدن آنها از دیگر آیتم هایی می باشد که باید در طراحی این محصولات به آن توجه کرد.

سخن پایانی...

چنانچه به دنبال یک سرویس بی رغیب در زمینه دریچه های تنظیم هوا، کانال های پیش عایق و مسائل وابسته به آن هستید ما شما را در جهت رسیدن به اهداف مشترک حمایت می کنیم. گروه صنعتی آسان تهویه دهش پیشگام در صنعت کانال های نسل جدید، که از سال سال 1374 با تفکر خلاق و صنعتی حرفه ای ارائه دهنده یک بسته کامل و بی نقص و حرفه ای در سطح کشوری می باشد؛ به پشتوانه دانش و عملکرد بالا توانسته طیف گسترده ای از خدمات تهویه مطبوع را ارائه دهد.

برای ارتباط باگروه صنعتی تهویه دهش به قسمت تماس با ما مراجعه کنید؛ و در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره تماسی که در بخش درباره ما قرار داده شده تماس بگیرید.

مقالات مرتبط (دریچه تنظیم هوا / ورق های پیش عایقو بیشتر...)