preloader

در حال بارگیری ...

انواع کانال کشی داکت اسپلیت

خانه / انواع کانال کشی داکت اسپلیت
انواع کانال کشی داکت اسپلیت

انواع کانال کشی داکت اسپلیت

یکی از مرسوم ترین سیستم های تهویه مطبوع  داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی می باشد که این سیستم مانند اسپلیت دیواری از یک واحد داخلی(هواساز) و یک واحد خارجی(کندانسور) تشکیل شده است که از طریق لوله های مسی بهم متصل شده اند. کانال کشی داکت اسپلیت (Duct Split Ducting) یا در واقع کانال داکت اسپلیت ضروری ترین و مهمترین عنصر در اجرای سیستم تهویه و تهویه مطبوع می باشد و لازم به ذکر است که رعایت نکات اجرایی و فنی در طراحی و انجام محاسبات ابعاد کانال ها و مسیرهای انتقال رفت و برگشت در کانال کشی داکت اسپلیت در انواع سیستم های تهویه ساختمانی و به کارگیری کانال عایق دار فاکتور بسیار مهم و مؤثری می باشد که سبب تغییر در سطح کارایی یا راندمان کاری دستگاه می شود. در واقع کانال کشی داکت اسپلیت به منظور انتقال هوای خنک شده در دستگاه هواساز به داخل فضاهای موردنظر تعبیه می شود که می توان با توجه به کاربری فضا و میزان بودجه از کانال های مختلفی استفاده کرد که در اینجا به بیان برخی از انواع و مشخصات فنی آن ها خواهیم پرداخت. انواع کانال مورداستفاده در سیستم کانال کشی داکت اسپلیت را می توان در انواع اشاره شده در ذیل دانست :

به طور کلی کانال داکت اسپلیت به سه روش قابل اجرا می باشد : کانال فلکسیبل کانال گالوانیزه مستطیل کانال گالوانیزه مدور...

کانال کشی داکت اسپلیت با کانال گالوانیزه

کانال کشی داکت اسپلیت با کانال پلی اورتان

کانال کشی داکت اسپلیت با کانال فلکسیبل

 

کانال گالوانیزه

کانال گالوانیزه از قدمت بیشتری نسبت به سایر انواع کانال های مناسب کانال کشی داکت اسپلیت برخوردار است. این کانال در دو نوع چهارگوش و گرد تولید و به بازار ارایه می شود و به منظور ایجاد یک اتصال خوب و مناسب بهتر است از فلنج فلزی برای اتصال دو کانال به هم استفاده کرد و با ساپورت میل پیچ کانال را تراز و تعبیه کرد. برای ایزولاسیون این نوع کانال کشی داکت اسپلیت می توان از عایق الاستومری برای این منظور بهره گرفت که گزینه خوبی به شمار می رود و این در حالی است که برخی از پیمانکاران و مجریان بنا با توجه به درخواست کارفرما مبنی بر کاهش قیمت تمام شده کانال کشی داکت اسپلیت از گزینه های دیگری برای عایق کاری کانال گالوانیزه استفاده می کنند مانند پلی اتیلن که این نوع عایق به مرور زمان تحلیل شده و از بین می رود و در نتیجه سبب کاسته شدن سطح راندمان و کارایی سرما در داکت اسپلیت می شود.  لازم به ذکر است کانال های گالوانیزه از نظر سرعت اجرا و هزینه ها در رده بالایی قرار دارند و صرف هزینه بالا مدت زمان طولانی تر را برای اتمام پروژه باید در نظر گرفت

 

کانال پیش عایق

این نوع  سیستم کانال کشی داکت اسپلیت که به کانال پیش عایق نیز معروف است محصول نوینی از کانال ها بوده که بسیار سبک می باشد و سرعت نصب آن نیز در مقایسه با کانال گالوانیزه بسیار کمتر می باشد. مواد تشکیل دهنده داخلی این نوع کانال از نوعی فوم سرد تزریقی همراه با روکش آلومینیومی در دو طرف می باشد و از مزایای آن می توان به هدررفت کم سطح سرمایش و گرمایش هوا اشاره کرد که از جمله مزایای خوب این نوع کانال کشی داکت اسپلیت می باشد. علاوه بر این کانال پلی اورتان یا پیش عایق از نظر قیمت و کیفیت نسبت به کانال گالوانیزه که با عایق الاستومری ایزوله شده است ارزان تر بوده و بهترین عایق صوت و حرارت می باشد در یک جمع بندی کلی گزینه مناسبی برای کانال کشی داکت اسپلیت می باشد.نکته قابل توجه این که کانال کشی داکت اسپلیت و عایق کاری آن پس از نصب غالبا با سختی در اجرا همراه بوده و این مورد به ویژه در سقف های کم ارتفاع مانند سقف کاذب دامنه فعالیت و امکان آن را با سختی مواجه می کند و لذا این مسئله خود به خود موجب افزایش هر روزه تقاضا و ارائه برای کانال پیش عایق می شود.

لازم به ذکر است ورق های  پیش عایق پی پال دارای گواهینامه‌های ISO9001/2008 و ISO 14001/2004 در تولید پانل‌های از پیش عایق شده می باشد همچنین  گواهینامه Warrington fire Mid-East به شماره 016 و همچنین گواهی نامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را می باشند.

 

کانال فلکسیبل

یکی دیگر از انواع کانال کشی داکت اسپلیت کانال های فلکسیبل هستند که این نوع کانال در انواع مختلف کانال فلکسیبل آلومینیوم ، فلکسیبل کومبی و نمونه های عایق دار مانند الاستومری ، ifd ، 2 پشم شیشه و ... در سایز 4 اینچ تا 20 اینچ تولید میگردند کانال های فلکسیبل سرعت اجرای  فوق العاده بالایی دارند و در پروژه هایی که زمان کافی ندارند گزینه بسیار مناسبی است اما به دلیل سطح مقطع گرد فضای زیادی را اشغال کرده و سقف شما را پایین میاورند و به افت دمای بالایی دارند، کانال های فلکسیبل از نظر قیمتی در پایین ترین رده قیمتی قرار دارند با کمترین هزینه سیستم کانال کشی اجرا می شود اما عمر کوتاه تری نسبت به سایر کانال ها دارند.