preloader

در حال بارگیری ...

داکت اسپلیت چیست؟

خانه / داکت اسپلیت چیست؟
داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع می باشد که هم می توان برای گرم کردن محیط و هم برای خنک کردن محیط از آن استفاده کرد. پس برای گرمایش و سرمایش می توانیم از داکت اسپلیت برای فصل های گرم و سرد سال استفاده کنیم. به داکت اسپلیت ها، اسپلیت های کانالی نیز گفته می شود.

داکت اسپلیت (Split duct) در سیستم‌های تهویه مطبوع، به نوعی طراحی از سیستم کانال‌های هوا می‌گویند که در آن هوای تهویه شده به دو بخش تقسیم می‌شود و به طور مجزا به فضاهای مختلف ارسال می‌شود. این نوع سیستم تهویه مطبوع به منظور ارائه کارایی و کنترل بهتر بر روی شرایط هوایی مختلف در فضاهای مختلف به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید (دریچه داکت اسپیلیت)

روش کار کردن داکت اسپیلیت

اصولاً یک داکت اسپلیت دارای یک واحد داخلی و یک واحد خارجی است. واحد داخلی شامل فن‌های هوا و سیستم‌های تهویه مطبوع است که هوای تهویه شده را تولید می‌کند. سپس هوای تولید شده توسط واحد داخلی از طریق کانال‌های هوا به واحد خارجی منتقل می‌شود. واحد خارجی شامل کمپرسور، کندانسور و مبدل حرارتی است که هوا را خنک می‌کند و به واحد داخلی برمی‌گرداند.

در این سیستم، کانال‌های هوا به طور مستقل به اتاق‌ها یا فضاهای مختلف متصل می‌شوند، این به معنای این است که هر فضا می‌تواند دما و رطوبت مستقل خود را داشته باشد و از سیستم مرکزی مستقل خود استفاده کند. این باعث کاهش انتقال هوا، افت فشار هوا و از دست دادن انرژی می‌شود.

اجزاء و بخش های مختلف داکت اسپلیت ها

اجزاء داکت اسپلیت همان طوری که گفته شد، مثل کولرگازی ها می باشند و پیچیده نیستند. داکت اسپلیت ها از دو قسمت کلی تهویه مطبوع و کندانسور تشکیل شده اند.

کندانسور به عنوان واحد بیرونی است و تهویه مطبوع به عنوان واحد داخلی یا واحد هواساز می باشد.

کندانسور از قطعات و اجزاء مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • دینام
  • فن
  • موتور
  • و …

تهویه مطبوع نیز از قطعات و اجزاء مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • سینی تخلیه
  • دینام
  • پروانه
  • اواپراتور
  • و…

تهویه مطبوع به عنوان واحد داخلی وظیفه تامین باد گرم یا سرد، رطوبت زدایی و… را دارد.

انواع داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی

انواع داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی به دو دسته کلی از نظر عملکرد و مصرف انرژی تقسیم می شوند:

گرید B یا نوع معمولی با مصرف انرژی بیشتر

گرید A یا داکت اسپلیت اینورتردار با برق مصرفی و انرژی کمتر

در گرید یا نوع A سرعت کمپرسورها به صورت خودکار با کاهش دما کم شده و با افزایش آن سرعت کمپرسور نیز افزایش می یابد. کمپرسور اینورتر را می توان به عنوان یک کمپرسور هوشمند که متناسب با تنظیمات، ظرفیت و نیاز محیط توسط کاربر و تنظیمات آن، دمای مورد نظر را تامین کرده، که این کار هوشمندانه و اتوماتیک انجام می شود.

در گرید یا نوع B، بر خلاف نوع A سرعت کمپرسورها متغیر نبوده و با یک سرعت ثابت کار خود را انجام می دهد که این مورد منجر به افزایش مصرف برق و انرژی نیز خواهد شد.

در مجموع باید گفت، داکت اسپلیت به عنوان یکی از راه‌حل‌های ایده‌آل برای سیستم‌های تهویه مطبوع در فضاهای کوچک تر مانند اتاق‌ها، دفاتر، و مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا کارایی بالا و کنترل دما و رطوبت بهتری در فضاهای کوچک فراهم می‌کند.

مزایای داکت اسپلیت

  1. داکت اسپلیت یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع برای فضاهای کوچک تا متوسط مانند اتاق‌ها، دفاتر، مغازه‌ها و حتی منازل است. این سیستم بسیار به دلیل مزایایی که در ادامه ذکر خواهیم کرد مورد توجه قرار گرفته  است:
  2. کارایی انرژی: داکت اسپلیت از دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع کمتر انرژی مصرف می‌کند. این به معنی کاهش هزینه‌های انرژی و کاهش مصرف سوخت فسیلی و کاهش آلودگی محیط زیست است.
  3. نصب آسان: نصب داکت اسپلیت به طور معمول نسبت به سیستم‌های تهویه مرکزی پیچیده‌تر نیست. نیاز به ساخت کانال‌های هوا در دیوارها یا سقف‌ها نیست و این موضوع باعث می‌شود که نصب آن ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود.
  4. فضای صرفه‌جویی: داکت اسپلیت برخلاف برخی سیستم‌های تهویه مرکزی، نیاز به فضای بزرگی برای نصب واحد‌های خارجی ندارد. این باعث می‌شود که کمترین میزان فضای اضافی در اطراف دستگاه‌ها نیاز باشد.
  5. کنترل زیاد: داکت اسپلیت به شما امکان کنترل دما و رطوبت در هر فضای مجزا را می‌دهد. این امر ایده‌آل است زمانی که نیاز به تنظیم دماهای مختلف در اتاق‌ها یا فضاهای مختلف وجود دارد.
  6. عملکرد بی‌صدا: این سیستم‌ها عموماً بسیار بی‌صدا هستند و به راحتی در فضاهای کاری یا زندگی می‌توانند استفاده شوند، بدون ایجاد مزاحمت برای کاربران.
  7. بهینه‌سازی هوا: داکت اسپلیت با ارائه هوای تهویه شده به صورت مستقل به هر فضای داخلی، می‌تواند هوا را بهتر بهینه‌سازی کند و کنترل بهتری بر شرایط هوایی هر فضا داشته باشد.

البته این نکته را هم باید ذکر کرد داکت اسپیلیت مزایای فراوانی دارد و ما در بالا به بخشی از آنان اشاره کردیم و موارد زیر از دیگر مزایا و کاربرد داکت اسپیلیت می‌باشد:

  • مناسب برای تهویه فضاهای بزرگ و کوچک تا جایی که هزینه آن نسبت به کولر گازی زیاد نباشد.
  • برای گرمایش و سرمایش مناسب می باشند.
  • در گرم ترین و سردترین محیط ها نیز می توان از داکت اسپلیت ها استفاده کرد.
  • امکان استفاده از فیلترهای قابل شستشو
  • نیاز به شخصی برای نگهداری سیستم نمی باشد.
  • برای چندین واحد می توان از یک سیستم به راحتی استفاده کرد.
  • در بازه دمایی -10 تا +48 می توان از داکت اسپلیت ها استفاده کرد.
  • با داشتن سیستم اینورتر می توان از دور متغیر برای بالا بردن راندمان بهره برد.
  • نیاز به لوله کشی، رادیاتور، تجهیزات اضافی و… نیست.
  • برای تعمیرات و سرویس مشکلی وجود ندارد و راحتی دسترسی امکان پذیر است.
  • می توان برای اتاق تنظیم دمای جدایی با ریموت کنترل یا ترموستات داشت.
  • نسبت به فن کویل ها، چیلرها و… دارای هزینه های راه اندازی و تعمیر و نگهداری کمتری هستند.
  • گرما و سرمای یکنواختی را در محیطی که استفاده می کنیم خواهیم داشت.
  • می توان گفت برای گرمایش و سرمایش نسبت به بخاری و کولر آبی هایی که استفاده می شوند، هزینه های انرژی کمتر و گرما و سرمای مطلوب تری را دارند.
  • از نظر زیبایی شناختی، طراحی داخلی متفاوت و زیبا نیز این سیستم ها می توانند گزینه مناسبی باشند.
  • طول عمر مفید بالا با سرویس و نگهداری درست امکان پذیر است.
  • و…

قطعات یونیت داخلی داکت اسپلیت

فن و حوزینگ فن

موتور فن

برد و اتصالات

جعبه تقسیم

بدنه

فیلتراسیون

 اواپراتور

سینی درین

ساختار اتصال دستگاه به این صورت است که پس از نصب کویل آبگرم روی دستگاه و تراز نمودن یونیت داخلی و محاسبه درجه شیب عبور آب از سینی درین لوله های اب سرد و گرم واحد را به کویل آبگرم وصل و لوله های مسی را مطابق دستور العمل به دستگاه نصب می نماییم.

قطعات یونیت خارجی

بدنه

کمپرسور

تجهیزات برقی

کندانسور

فن یونیت خارجی

موتور فن یونیت خارجی

قیمت داکت اسپلیت

قیمت داکت اسپلیت‌ها بر اساس نوع، ظرفیت، ویژگیها و برند آن‌ها متفاوت است. جهت انتخاب و خرید داکت اسپلیت مناسب، ابتدا باید ابعاد و ظرفیت مورد نیاز را تعیین کنید.

قیمت کانال‌های پیش‌عایق ممکن است بسیار متغیر باشد و به عوامل مختلفی از جمله ابعاد کانال، نوع مواد پیش‌عایق، نوع سیستم تهویه مطبوع، منطقه جغرافیایی و شرایط بازار بستگی داشته باشد. در ضمن، قیمت‌ها در طول زمان نیز تغییر می‌کنند.

سخن پایانی...

چرا از تهویه دهش خرید کنیم؟

چنانچه به دنبال یک سرویس بی رغیب در زمینه دریچه های تنظیم هوا، کانال های پیش عایق و مسائل وابسته به آن هستید ما شما را در جهت رسیدن به اهداف مشترک حمایت می کنیم. گروه صنعتی آسان تهویه دهش پیشگام در صنعت کانال های نسل جدید، که از سال سال 1374 با تفکر خلاق و صنعتی حرفه ای ارائه دهنده یک بسته کامل و بی نقص و حرفه ای در سطح کشوری می باشد؛ به پشتوانه دانش و عملکرد بالا توانسته طیف گسترده ای از خدمات تهویه مطبوع را ارائه دهد.

برای ارتباط باگروه صنعتی تهویه دهش به قسمت تماس با ما مراجعه کنید؛ و در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره تماسی که در بخش درباره ما قرار داده شده تماس بگیرید.

دریچه های تنظیم هوا گروه صنعتی آسان تهویه دهش (دریچه هوا خطی دریچه های اسلوت / دریچه های گرد / و بیشتر... )

مقالات مرتبط (دریچه زیر فن کویل دریچه خطی / و بیشتر...)